”August 2016”

”Lyt – Lyt – Lyt” er et af de mest effektive værktøjer i salgsprocessen!

 

Intet overgår samværet med en god ”Lytter”. Når du er god til at lytte styrker du automatisk dine relationer i forhold til dine kunder - også på den private front er det et stærkt redskab.

 

Målet med aktiv lytning er at forstå andre mennesker – ikke blot at høre hvad de siger, men at høre hvad de mener.

 

At være en god lytter er en forudsætning for en vellykket samtale med dine kunder.

 

Kunden er i centrum, og du bør lade kunden tale – det kan de fleste kunder godt lide.

 

Du får en masse ”gratis” information af din kunde, som kan være af stor betydning for dig og dit firma og for jeres videre salg med kunden.

 

Kunden oplever, at du udviser engagement, oprigtig interesse, venlighed, respekt og evnen til at se tingene med kundens øjne.

 

Du viser:

 

• at du er interesseret i kundens situation

• at du mener, at det kunden siger er vigtigt

• at du respekterer kundens meninger og synspunkter

• at du ønsker at forstå, hvad kunden siger

• at du ønsker at finde frem til kundens ønsker og udfordringer

• at du ønsker at hjælpe kunden.

 

 

 

 

En god tommelfingerregel er, at det er kunden der skal tale mest:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du skal undgå, at din lytning påvirkes af fordomme, utålmodighed, afbrydelser, erfaring samt tidligere oplevelser med kunden.

 

 

Her får du 5 trin til at blive bedre til at lytte og dermed forstå din kundes situation endnu bedre:

 

  1. Vær nærværende – fokuser på det din kunde fortæller dig, og endnu bedre prøv at få øje på det der siges mellem linjerne. Vær i nuet og lyt - Lad være med at tænke frem, læg telefon og andre tanker langt væk.
  2. Kig personen/kunden i øjnene og hold fokus på ham/hende. Lad være med at ligge hænderne over kors.
  3. Lad kunden tale ud uden at afbryde. Selv om du synes, du selv bør bidrage til dialogen/samtalen med en genial idé/løsning. Vær ikke bange for pauser!
  4. Vær oprigtig nysgerrig på det der fortælles, og spørg gerne ind, når det passer i samtalen.
  5. Lad være med at dømme det problem den anden har. Stil dig til rådighed for det, den anden fortæller.

 

 

God Fornøjelse!

 

 

 

 

 

VI ER FØDT MED TO ØRER OG KUN ÈN MUND – brug dem i det forhold!

Lise Terkildsen

Mobil:   4272 9903

E-mail: lte@liseterkildsen.dk

 LTe tilbyder

 

-  Personlig salgscoaching -

    individuelt og i grupper

-  Kurser, foredrag og peptalks

-  Interimstøtte til salgsfunktion

 

Vi ønsker at gøre det nemt for jer, og vi slipper jer helst ikke, før vi ved, det virker.

 

LTe Salgsrådgivning

Vejlsøvej 51, Bygn. O

8600 Silkeborg

CVR nr.: 36355050

Mobil: 4272 9903

Email: lte@liseterkildsen.dk

#CFA/2015