”Oktober 2018”

 

Skab TILLID og få succes med dit rådgivende salg

 

Salg er et håndværk, og for at få succes skal du mestre forskellige bløde kompetencer og kunne opbygge tillidsbaserede kunderelationer.

 

Forskning viser, at følelsesdelen spiller en stor rolle, når vi skal vælge samarbejdspartner. Vi samarbejder og handler med dem, vi kan lide. Vi skal turde vise tillid på et personligt plan og altid fremstå troværdig og pålidelig overfor kunden.

 

Få fire råd til, hvad du skal gøre for at skabe tillid og derved opnå en god og langvarig kunderelation:

 

 

 

1. Du skal lytte

Hvis du ikke evner at lytte til kundens ønsker, får du dem aldrig til at lytte til dig. Du skal være interesseret ikke interessant. Vi mennesker tænker på os selv, og hvad der er mest vigtigt for os. Vores job som sælger er derfor at fokusere på kunden og hjælpe dem med at nå deres mål, og det gør du bedst ved at få så meget at vide om kunden som muligt - stil spørgsmål og fremfor alt lyt til svarene. Først derefter kan du kaste dig ud i at præsentere en brugbar løsning, som hjælper kunden.

 

 

2. Du skal kommunikere, så kunden forstår dig

Du skal fremfor alt tale kundens sprog. Du må ikke blive for faglig og fortabe dig i detaljer, i hvert fald ikke før du ved, om kunden er på samme fagniveau. Du skal tydelig fortælle, hvordan du vil hjælpe kunden, og hvad de får ud af din løsning, her skal du også ind og tale til kundens følelser og fornuft. Du skal være ærlig og imødekommende og sige, det du mener – ærlig kommunikation spiller en stor rolle i forhold til samarbejdsrelationer.

 

 

 

 

3. Du skal udvise empati

Du skal være i stand til at sætte dig i kundens sted. Du skal kunne aflæse kundens sindsstemning - er de klar til at handle eller er de ikke? – det gør du ved både at lytte til kunden og forstå deres kropssprog – er de presset, er de stresset, er de tilfredse ...?

 

 

 

 

4. Du skal gøre det, du lover

For at bibeholde en god kunderelation er det meget vigtigt, at du overholder alle aftaler og deadlines. Tid er et issue for de fleste i dag, og du må ikke spilde kundens tid. Du skal vise, at du kan leve op til det, I har aftalt. Viser det sig, at en aftale/tidsplan skrider, så informér altid kunden om situationen så hurtigt som muligt – på den måde undgår du, at kunden bliver vred/skuffet, og jeg har erfaret, at det opleves som god service.

 

 

Det tager nogen gange år at opbygge en god og tillidsfuld kunderelation, og der skal (desværre) ikke ret meget til for at ødelægge den – én ting er i hvert fald sikker, konkurrenterne står på spring lige om hjørnet.

En kunderelation er som et ægteskab - du skal gøre dig umage hele tiden. Har du fokus på og efterlever ovenstående fire punkter, så er der bestemt basis for en lang og succesfuld kunderelation.

 

God fornøjelse og held og lykke !

 

 

 Læs de andre salgstips >

 

 

 

 

Lise Terkildsen

Mobil:   4272 9903

E-mail: lte@liseterkildsen.dk

 LTe tilbyder

 

-  Personlig salgscoaching -

    individuelt og i grupper

-  Kurser, foredrag og peptalks

-  Interimstøtte til salgsfunktion

 

Vi ønsker at gøre det nemt for jer, og vi slipper jer helst ikke, før vi ved, det virker.

 

LTe Salgsrådgivning

Vejlsøvej 51, Bygn. O

8600 Silkeborg

CVR nr.: 36355050

Mobil: 4272 9903

Email: lte@liseterkildsen.dk

#CFA/2015